Hatha Yoga | Poweryoga | Meditatie & Yoga |
Zwangerschapsyoga | Pilates (Ground Control)| Yin Yoga | Babymassage

 



Hatha Yoga is de hoofdtak van de 5000 jaar geleden ontstane yoga in India en het meest bekend geworden in het westen. Het doel is het bevorderen van de gezondheid. Met behulp van uitgebalanceerde houdingen (asana`s), bewuste ademhaling en geestelijke concentratie brengt men meer evenwicht tussen lichaam en geest. Het lichaam wordt lenig en soepel, de spijsvertering en de ademhaling worden bevorderd en door middel van ontspanningsoefeningen leert men lichamelijk en geestelijk te ontspannen.

Iedereen kan in principe de lessen volgen, leeftijd en lenigheid zijn niet belangrijk.


Poweryoga is een krachtige, en dynamische vorm van yoga voor een sterk, gezond lichaam. Het is een totale intensieve lichaamsoefening. In een les komen fysieke kracht, geesteskracht, souplesse, conditie, evenwichtigheid allemaal aan bod. De bewegingen zijn gesynchroniseerd met de ademhaling. De ademtechniek die gebruikt wordt is de ujjayi, een proces dat leidt tot grote innerlijke hitte waardoor men gaat zweten en men afvalstoffen kwijt raakt. Het resultaat is een betere doorbloeding, een licht en sterk lichaam en een kalme geest. De power yoga is afgeleid van de ashtanga vinyasa yoga. Deze intensieve les is toch voor vrijwel iedereen geschikt, omdat je bij de houdingen verschillende opties hebt waardoor je op je eigen niveau kunt werken.


Meditatie & Yoga  Meditatie heeft een heilzame uitwerking op de gezondheid en is een staat van aandachtig Zijn in het hier en nu. Meditatie brengt je in contact met je innerlijke rust en stilte. In deze les beginnen we met voorbereidende yoga oefeningen om in meditatie te kunnen zitten. ook doen we ademoefeningen voor lichaam en geest. Na een ontspanning wordt er kennis gemaakt met diverse meditatie technieken. We oefenen samen in de les, maar je leert er ook om er thuis mee aan de slag te gaan.


Zwangerschapsyoga is een weg tot een ontspannen zwangerschap en bevalling voor moeder, partner en kind. Yoga heeft haar eigen benadering van de oefeningen tijdens en na de zwangerschap.
Zwangerschapsyoga is zowel actief als zachtaardig. Bij zwangerschapsyoga is de adem heel belangrijk, de adem is de verbinding tussen lichaam en geest. Ook leert men op verschillende manieren spannen en ontspannen. Men leert naar binnen kijken en contact te leggen met het eigen kind. Er wordt uitgebreid aandacht besteed aan de zwangerschap, bevalling en nazwangerschap. Er komen ook verschillende soorten massages aan bod zowel voor moeder als baby.( men kan beginnen vanaf 12 weken zwangerschap). Er worden regelmatig lessen met partner georganiseerd.


Pilates (Ground Control) is een mind-body training gebaseerd op de methode van Joseph H.Pilates. De oefeningen zijn zacht van aard maar hebben een zeer diepgaande werking. Alle bewegingen beginnen uit het bekkengebied, door Joseph Pilates het `powerhouse` genoemd. Belangrijke principes zijn een juiste lichaamshouding, bewegingstechniek, stabiliteit, concentratie, vloeiende bewegingen, bewuste ademhaling en kwaliteit versus kwantiteit. Alle oefeningen worden op de grond uitgevoerd. Men werkt aan het krijgen van een sterk en flexibel lichaam, lange spieren, een goede lichaamshouding, een betere circulatie en stofwisseling en een groter lichaamsbewustzijn. Deze les is in pricipe voor iedereen geschikt.

Yin yoga wordt ook wel de yoga van de stilte genoemd. Het is de tegenhanger van de dynamische vormen van yoga. De meestal zittende en liggende houdingen worden rustig uitgevoerd en langer aan gehouden (1 tot 5 minuten). Hierdoor keer je dieper naar binnen waardoor het een meditatief en verstillend effect kan hebben. Bij Yin yoga ligt de focus op het mobieler maken van  de gewrichten. Het bindweefsel wordt gestimuleerd, waardoor het beweeglijker en actiever wordt. Met name het gebied rond de heupen, heiligbeen en rug wordt geopend.  

Babymassage Baby's hebben een natuurlijke behoefte aan contact en aanraking. Liefdevolle en aandachtige aanraking is zowel rustgevend als stimulerend. Babymassage helpt je om je baby beter te leren kennen. Babymassage stimuleert de ontwikkeling van je baby, bevordert het slaapritme, bevordert de spijsvertering en de groei. Babymassage is geschikt voor baby`s vanaf 7 weken tot ongeveer 7 maanden. Daarna zijn ze een periode te beweeglijk.